top of page
Logo Websters XS

F*cking Cowboys

Ik kan niet de enige zijn die merkt dat de cowboys terug zijn. Maar om te begrijpen wat ik precies bedoel moeten we even terug in de tijd. Let me set the scene...


Het jaar was 2015, ik (Sam) was nét buiten bij GROHE na een absoluut dieptepunt in mijn carrière - dat is een verhaal voor een andere keer- toen Rob me van de spreekwoordelijke straat plukte om van zijn 1-manszaak een 2-manszaak te maken. Hij had op dat moment een stevige relatie opgebouwd met de jongens van Binarta: Suleyman, Wouter, Jo en Sebas, die aan de Leuvensesteenweg in Kessel-Lo een nieuw websiteplatform aan het bouwen waren. Rob had het geweldige inzicht om me aan hen uit te lenen zodat ik hen old school marketing kon bijbrengen en ik van hen Digitale marketing kon leren. Dat is bijna 9 jaar later relatief goed uitgedraaid. 


Tot zover de geschiedenisles. 


De reden waarom ik jou, beste lezer, mee terugneem naar een tijd toen de dieren nog spraken en De Gele Gids nog een ding was, is eenvoudig: web development, Inbound Marketing, pay per click (PPC) was toen nog een echt pioniersveld. De meeste KMO’s hadden natuurlijk een website, maar het gros ervan was ooit door een vriend in Frontpage gebouwd of men had een huis-tuin en keuken -specialist ingehuurd om een Wordpress site te bouwen. Bweikes.


In die vroege periode moesten we met Websters vaak opboksen tegen grote gevestigde waarden zoals Truvo, De Gele Gids, Clix+, de lijst is relatief lang. Die grote spelers boden op vlak van webdevelopment allemaal gelijkaardige producten aan die er op papier niet slecht uitzagen. Het probleem, zoals zo vaak, zat hem in de kleine lettertjes. Die grote spelers hadden een grote batterij verkopers die vaak meteen aan de telefoon de nietsvermoedende KMO leider in een langdurig contract deden stappen. 100’en euro’s per maand en dat gedurende jaren aan stuk. Echte wurgcontracten. We hebben dan ook vaak tranen gezien aan onze grote vergadertafel.

Zoals het gaat met die dingen begon de markt natuurlijk na een tijd de Cowboys door te hebben en na het nieuwe charter begon zelfs de Gele Gids in het gareel te lopen en tegen 2018 was de webdevelopment -cowboy tijd weer over. De KMO was beter geïnformeerd en liet zich niet meer in het ootje nemen.


Fast forward naar 2023 en websites zijn een commodity geworden. Toch steekt een oud zeer de kop weer op. Sinds vorig jaar beginnen we de terugkeer van de internet Cowboys te merken. Het verschil is dat ze deze keer geen websites trachten te verkopen, maar allerhande ondersteunende diensten zoals Google Ads, Facebook marketing, Pinterest ads, X ads, ... you name it. Vaak in maandelijkse formules en vaak in de vorm van contracten die stilzwijgend worden verlengd. In de wereld van inbound marketing werkt een ‘one size fits all’ aanpak helemaal niet en moet je als agency én inbound specialist zo dicht mogelijk bij je klant zitten om het verschil te kunnen maken. 


De Cowboys weghouden is dus de verantwoordelijkheid van zowel wij, de marketingbureaus, als onze klanten.


Hier zijn 6 Red Flags die je kunnen waarschuwen dat je een internetcowboy bent tegen gekomen:


  1. Starten zonder strategie-oefening: Een betrouwbaar marketingbureau moet je steeds kunnen uitleggen hoe ze leads gaan genereren en welk budget je daarvoor moet vrijmaken.

  2. Geen transparantie: je agency moet een echte partner zijn en dus volledig transparant kunnen zijn over hun processen. Als het niet goed loopt, moet jij de eerste zijn die het te horen krijgt. 

  3. Te veel focus op nietszeggende metrics: Vanity metric zoals likes, shares, impressions,... hebben geen invloed op jouw bottom line. Marketing staat ten dienste van je sales efforts. Het is nooit een doel op zich. 

  4. Slechte/irrelevante/full AI inhoud: Die spreekt voor zichzelf.

  5. Slechte monitoring en analyse: KPI’s moeten op voorhand worden afgesproken en in een duidelijk meetplan worden gegoten. Met is weten, de rest zijn rode vlaggen.

  6. Ze stoppen meer geld in hun advocaten om hun lange contracten af te dwingen dan dat ze moeite steken in hun klanten. 


Als je het tot hier hebt uitgehouden, bedankt! Volg ons op onze socials voor meer van dit soort content of check onze TikTok, we proberen viraal te gaan. 


Ps: Sam schreef deze tekst :) Zonder hulp van AI!















bottom of page