top of page
Logo Websters XS

SEO in het AI-tijdperk: GEO

  • Foto van schrijver: Websters
    Websters
  • 10 sep
  • 2 minuten om te lezen
SEO VOOR AI (GEO), HOE WERKT DAT?

Yes, het was weer zover: onze zeswekelijkse Inspiration Talk! Vorige week donderdag stond er een veelbesproken onderwerp op de planning: SEO voor AI (GEO). Hoe blijf je als bedrijf online zichtbaar in een wereld waar AI steeds meer het zoekgedrag bepaalt? 

Arto was de spreker van de avond. Hij verdiept zich al jarenlang in SEO en dook voor deze sessie nog dieper in de nieuwste ontwikkelingen rond AI en GEO. Daarnaast nodigden we ook Niels Castermans uit, een ervaren en zelfstandige SEO-specialist met wie wij ook regelmatig samenwerken. 


Wat is SEO? 


SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel het verbeteren van de organische vindbaarheid van je website. Drie pijlers spelen daarbij een cruciale rol: techniek (een snelle, gebruiksvriendelijke en goed gestructureerde site), content (waardevolle teksten en foto’s rond de juiste zoekwoorden) en autoriteit (backlinks en gebruikerssignalen die je betrouwbaarheid versterken).


🔍 Meer zichtbaarheid → 📈 Meer bezoekers → 💰 Meer klanten


Wat is SEO? 

Van SEO naar GEO


Met de opkomst van AI en de Search Generative Experience (SGE) van Google verandert ons zoekgedrag. Waarschijnlijk heb je het zelf ook al ervaren: zodra je een zoekopdracht in Google invoert, verschijnt tegenwoordig vaak een AI-gegenereerd antwoord bovenaan de resultaten. En ook steeds vaker worden LLM-modellen (zoals ChatGPT of Gemini) gebruikt om informatie op te zoeken. Handig voor de gebruiker, maar voor bedrijven een nieuwe uitdaging. Waar we vroeger optimaliseerden voor Google als zoekmachine, moeten we ons nu richten op LLM-optimalisatie. 


Het geheim voor GEO: parasite SEO


Het geheim voor GEO: parasite SEO

Een opvallende ontwikkeling binnen Generative Engine Optimization (GEO) is Parasite SEO. Daarbij publiceer je content niet (alleen) op je eigen website, maar op externe domeinen met een hoge autoriteit (denk aan platforms zoals Reddit, Wikipedia, Youtube of LinkedIn). Waarom werkt dit zo goed? Omdat zowel zoekmachines als AI-modellen deze domeinen als betrouwbare bronnen beschouwen.

Natuurlijk blijft een goed geoptimaliseerde website de basis, maar Parasite SEO kan een slimme extra ingang zijn om je zichtbaarheid te versnellen. 


Hoe rank je met GEO?


Alles begint bij een slimme selectie van keywords. Houd hierbij vooral rekening met de zoekintentie van de gebruiker. “Wat gaat iemand daadwerkelijk intypen in Google of vragen aan een AI?” 

Bij het schrijven van websiteinhoud is de Information Gain Rate een handige maatstaaf. Weeg af of het toevoegen van extra informatie daadwerkelijk waarde toevoegt voor de gebruiker in verhouding tot hoe makkelijk deze informatie te vinden is. Met andere woorden: geef relevante feiten, schrijf gestructureerd en vermijd onnodig lange zinnen en teksten. 


Net zoals bij traditionele SEO blijven ook bij GEO de klassieke optimalisatietechnieken belangrijk: structured data, backlinks en goed gekozen title tags geven je content extra vindbaarheid.


Conclusie


SEO is niet dood, het evolueert! 


Door traditionele SEO-elementen zoals structured data, title tags en backlinks te combineren met slimme GEO-strategieën zoals Parasite SEO en LLM-optimalisatie, kun je jouw online zichtbaarheid alleen maar versterken! 


Aankomende Inspiration Talks


Komende maanden staan er nog meer Inspiration Talks op de planning: 

  • 16 oktober: Employer branding, hoe werkt dat? 

  • 26 november: Marketing & sales, hoe werkt dat?


Dat wil je niet missen! Schrijf je nu in! 



 
 
bottom of page