Dit jaar ruilen we ‘Hot Girl Summer’ in voor ‘Brat Summer’. Maar wat is Charli XCX’s impact met dit album? En zal de ‘Brat’ esthetiek na de zomer vervagen?
In Charli’s woorden is ‘Brat’ simpel: “You’re that girl who is a bit messy and loves to party and maybe says dumb things sometimes. She’s honest, blunt, and a little bit volatile. That’s Brat.” ‘Brat Summer’ gaat dus over jezelf zijn, zonder schuld, dansend in de club. Het is een eerlijke boodschap, verpakt in plezier. Mensen voelen zich erdoor aangetrokken.
Voor velen lijkt Charli’s succes uit het niets te komen. Maar ‘Brat’ is haar zesde album. Dit toont het succes van de marketing rond ‘Brat’, want Charli’s muziek verlaat zelden haar doelgroep. Het begon met de ‘Brat-muur’ in New York. Daar gaf Charli haar fans simpele updates over het album. Nu krijgt alles wat felgroen is de titel: ‘Brat’. Merken springen op de golf van succes. Ze gebruiken memes en de iconische groene kleur om hun producten te promoten. De marketing rond Brat is één van de meest impactvolle marketingcampagnes die we dit jaar al hebben gezien.
Maar het zijn niet alleen bedrijven. Ook politici doen mee aan de ‘Brat’-hype. Sommigen met meer succes dan anderen. Het is duidelijk dat ‘Brat’ een invloed heeft op het politieke klimaat in Amerika. Kamala Harris omarmde ‘Brat Summer’. Charli moedigt haar aan, tweet zelfs “kamala IS brat.” De reacties zijn gemengd. Sommigen zeggen dat ‘Brat’ niet meer echt voelt nu het mainstream is. Anderen denken dat Harris het nodig heeft voor haar overwinning. Ze probeert de aandacht van jonge kiezers te trekken. De impact van Brat is dus groot, zeker in Amerika.
Gen Z waardeert authenticiteit en inclusiviteit. De boodschap van ‘Brat’ past daarbij. ‘Brat Summer’ heeft invloed op verschillende vlakken. Iedereen is in de ‘Brat’-sfeer. Nieuwe memes ontstaan, nieuwe liedjes worden populair. Bedrijven vinden een makkelijke weg naar viraliteit. Zelfs politici doen mee. Maar zal dit allemaal voorbijwaaien nu de zomer half voorbij is en de ‘Brat’-memes mainstream zijn? Charli denkt van niet. Ze heeft nieuwe ‘Brat’-remixes en een aankomende tournee.