top of page
Logo Websters XS

DIT IS WAAROM JE EEN CONTENTKALENDER MOET AANMAKEN

Een contentkalender opstellen neemt meestal wel wat tijd in beslag, maar is wel een duurzaam werkje dat je op termijn veel tijd bespaart. Bovendien biedt het je structuur, maakt het jouw sociale media beheer efficiënter en zorgt het ervoor dat je belangrijke topics niet meer mist. We sommen even de belangrijkste voordelen op om je te overtuigen met een contentkalender aan de slag te gaan.


1. Structuur en organisatie

Met een contentkalender zijn last-minute vergaderingen over wat er al dan niet gepost moet worden verleden tijd. Je kunt je ruim van tevoren organiseren en beschikt over een handig overzichtje van ingeplande posts voor de nabije toekomst. Hiermee ben je steeds op tijd met het verzamelen van visuele elementen, het bedenken van captions en het vragen om goedkeuring.


2. Je mist geen belangrijke dagen meer

“OH NEE! We zijn onze kerstwensen vergeten te posten!!!”, zal niet meer voorvallen. In je contentkalender plan je alle belangrijke (feest)dagen op voorhand in zodat je tijdens verlofperiodes altijd al iets klaar hebt staan. De kalender biedt een overzicht van welke dagen interessant zijn en wanneer je hierover zal communiceren.


3. Samenwerken was nog nooit zo makkelijk

Voor teams die verantwoordelijk zijn voor sociale media, biedt een contentkalender een gecentraliseerd overzicht dat samenwerking vergemakkelijkt. Iedereen kan op één plek zien welke content is gepland en welke wijzigingen of aanvullingen nodig zijn. Ook feedback vragen aan de juiste personen gaat op deze manier veel vlotter. Bovendien vermijd je dat er meerdere posts tegelijkertijd verschijnen en voorkom je dubbel werk.


4. Strategisch te werk gaan

Adverteer je ook af en toe op sociale media? Met een content kalender kun je je berichten afstemmen op specifieke doelen en kan je een timing instellen zodat organische posts mooi gesynchroniseerd lopen met jouw advertenties. Of het nu gaat om het vergroten van betrokkenheid, het promoten van producten of het aantrekken van extra volgers, je kunt je strategie aanpassen aan je overkoepelende doelstellingen. Ook kan je je posts afstemmen op lopende of geplande acties die reeds klaarstaan.


5. Consistentie toepassen met een gezonde dosis afwisseling

Een contentkalender helpt je bij het handhaven van een regelmatige en betrouwbare stroom van berichten, waardoor je merk in de gedachten van je publiek blijft hangen. Je kan je visuals voorbereiden zodat ze mooi aansluiten bij andere content en zodat ze de identiteit van jouw merk mooi representeren. Consistent zijn hierin is uiterst belangrijk. Maar wissel zeker af op vlak van thema’s en onderwerpen. Voeg hier zeker een extra post toe wanneer er iets aan te kondigen valt of als er een belangrijk nieuwtje is.


6. Zekerheid dat je sociale media niet uitsterft

We zien dit vaak bij bedrijven. Het is leuk om een sociale media account aan te maken, maar zodra er enkele posts de wereld in gestuurd zijn en de tijd op begint te raken, stopt die activiteit even snel als die was gestart. Een contentkalender helpt jou hierbij om het posten niet uit het oog te verliezen. Werk je met extra tools om content in te plannen? Nog beter, dan kan je telkens een maand op voorhand alles inplannen en verlies je niet te veel tijd meer aan het on-the-spot verzinnen van leuke posts.


7. Efficiënte analyse aan de hand van je contentkalender

En natuurlijk mogen we de meetbare kant van het verhaal niet vergeten! Je kunt eenvoudig terugkijken op welke inhoud het meest effectief was en welke communicatiestrategieën het beste hebben gewerkt.


Tal van voordelen dus!


Wil je ook een contentkalender opstellen, maar weet je niet hoe je eraan moet beginnen? We plannen er gerust een strategische meeting met je in om je hierin op te leiden. Sociale media beheren zal vlotter verlopen dan ooit!



bottom of page