• White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

E-COMMERCE: WE KUNNEN NIET ZONDER, MAAR HET IS MOEILIJK MET

Updated: Mar 23, 2019



Wie onderneemt, gaat online: daarover bestaat anno 2018 geen discussie meer. Voor een handelszaak is dat niet anders. Hoewel de Belg nog steeds veel belang hecht aan offline winkelen, is het onvermijdelijk om op de trein van e-commerce te springen. Maar deze stap brengt de nodige valkuilen met zich mee: het kost webwinkels vandaag heel wat moeite om het hoofd boven water te houden.


De grote boosdoener? De torenhoge kosten van pakjes die klanten gratis ontvangen en ook kosteloos weer mogen terugsturen. Dat vertellen experts in De Tijd.


Een kost die bijna onmogelijk kan worden omzeild, maar met behulp van een doordachte strategie wel een plaats kan vinden binnen het business- en marketingplan van uw bedrijf.


Slechts één winnaar

Grote namen zoals Zalando, Coolblue en Bol.com hebben het Belgische consumentenlandschap drastisch veranderd. Steeds meer mensen vinden hun weg naar online shoppen en wennen aan de voordelen van online winkelen. Maar winstgevend zijn deze shops allerminst. Het bedrijfsverlies van Zalando steeg naar 55,7 miljoen euro, tien keer meer dan het jaar voordien. Bpost levert meer en meer pakjes, maar de bedrijfswinst van de pakjesdivisie daalde in 2017 desalniettemin met 13 procent naar 67,4 miljoen euro.


“De enige winnaar van e-commerce is de klant”, aldus Els Breugelmans, expert e-commerce van de KU Leuven, in De Tijd. “Mensen kopen waar en wanneer ze willen. Voor hen zijn de leveringen en retourzendingen gratis, maar iemand betaalt wel degelijk de rekeningen: de webwinkels en de postbedrijven.” Een ontwikkeling die niet meer terug te draaien is.


“De klanten zijn eraan gewend en zullen het niet pikken als de shops ermee stoppen.”


Geen thuispaskamer

Maar digitaal ondernemen is niet alleen kommer en kwel. Dat bewijst Peter Grypdonck, CEO van Vente-Exclusive. “Het is moeilijk, maar er valt wel degelijk geld te verdienen met e-commerce. Ik doe bovendien niet mee aan het gratisverhaal”, vertelt hij aan De Tijd.


“Wie een pakje bij ons bestelt, betaalt 5,95 euro verzendkosten. En als iemand wilt retourneren, komt daar 2 tot 3 euro bovenop voor de terugzending. Zo willen we retourzendingen vermijden en verhinderen dat klanten hun huis als paskamer gebruiken.”


Uitgekiend framework

De e-commerce trein raast hoe dan ook aan sneltempo verder, en wij moedigen bij Websters iedere ondernemer aan om mee op deze digitale kar te springen. Maar dan wel met een doordachte strategie, als het even kan. Want hoe ziet de customer journey van jouw klanten er nu eigenlijk uit? Met welke tone of voice spreek je hen aan? En wat met verzendingen, logistiek en betalingen?


Onze diensten kunnen jou daarbij helpen. Websters bundelt zijn jarenlange expertise op gebied van online zakendoen en communicatievoering immers in een uitgekiend end-to-end marketingplan dat zijn strepen reeds veelvuldig heeft verdiend. Binnen een krachtig framework bedenken we een glasheldere campagne dat jouw bedrijf onmiskenbaar op de kaart in het digitale medialandschap plaatst. Maar ook de uitvoering daarvan, van website-ontwikkeling met SEO en SEA over social mediabeheer tot fotografie en brochures, nemen wij met de nodige vakkennis voor onze rekening.


Contacteer ons hier voor meer informatie!