GOED VOORNEMEN: STOP MET DE SPAM??



'Je hebt 1.852 ongelezen e-mails.' Na de feestdagen staat ongetwijfeld ook jóuw inbox van ongeduld te trappelen om je te overspoelen met een tsunami aan nog te lezen e-mails. Maar ook Google heeft afgelopen kerst een cadeautje onder de boom gelegd. Je uitschrijven op nieuwsbrieven en andere ongewenste e-mails in Gmail, wordt minstens even gemakkelijk als de mopjes van die zatte nonkel aan de feesttafel.


Een quasi lege portefeuille en een volle inbox. Begin januari durft dit fenomeen wel eens vaak op te duiken. Google achtte de tijd rijp om dit onevenwicht te herstellen en kondigde onlangs aan dat ze de ‘unsubscribe’ knop bovenaan je berichten gaat plaatsen.


Voordien stond die knop ergens verstopt in een klein tekstje onderaan de mail, maar dankzij deze nieuwe feature wordt uitschrijven op social media notificaties en andere promo-mails een fluitje van een cent. Een win-win situatie voor iedereen volgens Google. Dus óók voor degenen die de mails uitsturen. “Hun mails zullen namelijk minder snel gemarkeerd worden als spam”, schrijft Google.


Nu die ‘unsubscribe’ knop je dus binnenkort de ogen gaat uitsteken, kan je bijna niet anders dan dat goede voornemen van een geordende inbox waar te maken. En omdat ook wij in een goedgeluimde stemming zijn, krijg je nóg enkele tips cadeau om spam te vermijden:

  • Probeer zo weinig mogelijk je e-mailadres op te geven. In sommige gevallen – social media, werk gerelateerde websites – is dit uiteraard noodzakelijk maar voor websites die je maar één of twee keer nodig hebt, zou je dit zoveel mogelijk moeten vermijden.

  • Maak een tweede e-mailadres aan, speciaal voor spam.

  • Blokkeer een afzender die je ongewenste mails verstuurt.

  • En… UNSUBSCRIBE!

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon