top of page
Logo Websters XS

JOUW DIGITALE CHECKLIST VOOR 2019



Met de komst van 2019, breekt het laatste hoofdstuk van dit decennium aan. Het internet is de afgelopen tien jaar sterk gegroeid én veranderd: we zagen het bewind van mobiel en SEO, de introductie van artificial intelligence (AI), augmented en virtual reality (AR en VR) en de komst van een héleboel andere afkortingen. Bent u van plan om in 2019 (opnieuw) potten te breken? Neem dan de nodige hordes om mee te surfen op de digitale trends van 2019!

VOICE SEARCH & SMART SPEAKERS 


“Hé Siri, waar kan ik pizza halen vanavond?”“Alexa, vind een recept voor Oreo cheesecake.”“Hey Google, wanneer rijdt de trein naar Leuven?”

Door het toenemend gebruik van gesproken zoekopdrachten en de groeiende populariteit van Smart Speakers, die antwoorden op je vragen of specifieke opdrachten uitvoeren, is het voor bedrijven alvast de moeite om hun digitale marketingstrategie voor 2019 opnieuw onder de loep te nemen, want:

20% van de mobiele zoekopdrachten op Google zijn nu al gesproken zoekopdrachten*

50% van alle zoekopdrachten zullen gesproken zoekopdrachten zijn tegen het jaar 2020*


Dat laatste cijfer toont aan dat Voice Search is here to stay. Actie dus! Een andere SEO-optimalisatie strategie is namelijk vereist en degenen die een van de snelsten zijn om het te implementeren, zullen in de toekomst het meest van de voordelen genieten.


Actiepunten voor jouw onderneming kunnen zijn:

  • Brainstormen over en optimaliseren op de soort vragen die  potentiële klanten stellen over uw diensten. Besef wel dat er grote verschillen zijn tussen een getypte zoekopdracht en een gesproken zoekopdracht. Stel dat iemand op zoek is naar een Smart Speaker. Met een toetsenbord gaan ze zoeken naar ‘Smart Speaker’, maar met een gesproken zoekopdracht gaan ze eerder zoeken op: ‘Wat is de beste Smart Speaker?’

  • Focus  op lokale search engine optimization. De resultaten van een gesproken zoekopdracht zijn namelijk in veel gevallen gebaseerd op locatie. “Hey Google, waar kan ik vanavond op restaurant?” Combineer zoekwoorden met locaties en hou zeker uw Google My Business up to date.


Google kondigde deze zomer nog aan dat DoubleClick Bid Manager (nu omgedoopt naar Display & Video 360)  audioadvertenties aanbiedt die op Spotify, SoundCloud, TuneIn, Pandora en Google Play Music kunnen worden geplaatst. Heel wat bedrijven zijn daarom volop audio content aan het produceren in de hoop dat ze merkbekendheid krijgen. Het mogelijke  gevolg hiervan als u uw Smart Speaker gebruikt? Als consument zal Alexa of Google in de toekomst op uw vraag antwoorden, maar tegelijkertijd ook een woordje van ‘hun sponsors’ meedelen. Als ondernemer kan u langs de andere kant dan weer interessante ruimte voor spraakadvertenties kopen.

Hulp nodig bij SEO-optimalisatie voor Voice Search? Contacteer Websters voor meer tips!

LOCAL INFLUENCERS MARKETING


Hoewel influencer marketing niets nieuw is, is de focus op lokale influencers dat wel. Door uw merkvermeldingen te verhogen, uw posts op sociale media te delen en zelfs inhoud voor uw merk te  laten maken kunnen influencers u helpen bij het verwerven en betrekken van klanten.

Hoe vind ik een influencer voor mijn onderneming?


De eerste plaats om op zoek te gaan naar influencers  is om de volgers van uw merk of bedrijf te controleren op sociale media. Let vooral op de personen die boven de duizend volgers hebben en oprecht in uw bedrijf geïnteresseerd zijn. Influencers die al geïnteresseerd zijn in uw merk, hebben namelijk meer interesse en de gedrevenheid om brand ambassadors te worden.

Laat ze vervolgens onder andere:Uw merk vermelden en uw merkspecifieke hashtags gebruiken in hun postsGerelateerde content producerenVerslag maken van uw bedrijfseventsUw give aways of wedstrijden promotenReviews schrijven over uw dienstenOmdat micro-influencers gewone mensen zijn die hun interesses delen, worden ze door consumenten meer authentiek beschouwd dan beroemdheden/acteurs. Ze kosten bovendien geen handenvol geld en hebben volgers met een zekere loyaliteit.

Wil je jouw eigen influencer marketing op poten zetten? Laat Websters je helpen!

CHATBOTS


Mensen zijn sociale dieren. We vinden het allemaal belangrijk om interacties te creëren, om een mening te hebben en ervoor te zorgen dat die gehoord wordt. Het is daarom ook dat sociale media netwerken zoals Facebook en LinkedIn zo populair zijn, al vergt het voortdurend bezig zijn met uw bedrijfsprofiel op sociale media heel wat tijd en energie.

Chatbots stellen u en uw merk daarom in staat om met een groot aantal gebruikers te communiceren zonder dat - meestal dure -  menselijke klantenservice nodig is.


In feite werken chatbots - door de immense ontwikkeling van artificial intelligence - zo goed samen met gebruikers, dat u als consument amper het verschil merkt.


Het bouwen van een chatbot voor uw bedrijf wordt bijna elke dag eenvoudiger. Een chatbot bouwplatform stelt u in staat om uw bots aan te passen en ze vervolgens in vrijwel elke populaire berichten-app te implementeren. Bovendien dienen chatbots als enorm interessante hulpmiddelen om strategieën voor contentmarketing te stroomlijnen en gepersonaliseerde klantervaringen te creëren.

Denk je eraan om een chatbot te implenteren? Laat Websters je helpen!

VIDEO'S MET GEVOELSMATIGE CONTENT  


U heeft geen tutorial nodig om te weten dat video’s een grote hit zijn op het internet. Video diversifieert niet alleen de inhoud van uw bedrijfspagina, maar is ook geschikt voor een on-the-go doelgroep die niet de tijd heeft om veel tekst te scannen.




Video’s - mét gevoelsmatige content -  staan ook in 2019 nog steeds aan de top van contentmarketing.


Een van de redenen waarom video-marketing zo succesvol is, is omdat u als bedrijf veel efficiënter kan communiceren met uw publiek dan andere mediatypen. Daarnaast is emotioneel engagement van vitaal belang voor elk bedrijf om het publiek te laten groeien. Als u met video de emoties van een consument kan aanboren, kan u bewijzen dat u ze begrijpt én terwijl op een ongedwongen manier uw producten en diensten aan de man brengen. Video’s zijn ook een buitengewone effectieve digitale marketingtool. Een video - of u die nu gepubliceerd heeft op YouTube, Instagram, Facebook of je eigen website - gaat namelijk gepaard met ongelooflijk nauwkeurige en waardevolle gebruikersstatistieken. Hoe oud uw kijkers zijn, waar ze in geïnteresseerd zijn naast uw bedrijf, vanwaar ze komen: wie goede video’s met emotioneel engagement verspreidt, kan daar in 2019 een gigantische schat aan informatie uit halen.

Wilt u een verhaal vertellen met behulp van video? Laat Websters je helpen en check hier alvast onze eigen video’s.

INSTAGRAM STORIES  

Elke dag gebruiken meer dan 300 miljoen mensen Instagram Stories, de Snapchat-achtige functie die foto- en videosequenties creëert die 24 uur na het plaatsen, verdwijnen. De voyeuristische aard van sociale media kan dus van enig nut zijn als het gaat om Instagram-verhalen. Aangezien verhalen verdwijnen, kunnen merken en bedrijven dat in de consument hun voordeel gebruiken bij het promoten van een product of evenement. Gemiddeld één op de vijf verhalen, krijgt bovendien een directe boodschap van een gebruiker. Van een lead gesproken! Ook de zichtbaarheid van uw bedrijf krijgt een gigantische boost onder uw volgers. Telkens als u een verhaal op uw Instagram publiceert, verschijnt uw profiel bovenaan het scherm van uw favoriete volgers. Met Stories hoeft u zich bovendien geen zorgen te maken om te veel te posten, want enkel wie kijken wil, kijkt! Nog een groot voordeel aan Stories is dat u diverse soorten inhoud kan plaatsen. Een korte video, een boomerang (filmpjes van enkele seconden die oneindig worden afgespeeld en teruggespoeld), een foto met een filter: om uw volgers op Stories te vervelen, moet u al heel erg uw best doen. Gaat u in 2019 aan de slag met Instagram Stories? Maak tutorials, ga achter de schermen, onthul nieuwtjes, vermeld volgers en maak lijstjes!

Enkele tips & tricks om dat als een professional te doen:


  • Voeg een hoogtepunt toe: u kan ervoor kiezen om verhalen ‘te pinnen’ bovenaan uw profiel die langer dan 24 uur zichtbaar zijn. Dit is handig als u een promotie of gewoon iets speciaals heeft waarvan u wilt dat mensen het kunnen blijven zien.

  • Voeg een link toe: Als je een bedrijfsaccount hebt en meer dan 10.000 volgers hebt, zijn er nog meer mogelijkheden. Om een ​​link toe te voegen aan een Instagramverhaal, klikt u  rechtsboven op het pictogram ‘link" zodra u uw inhoud hebt opgenomen of geüpload. Van daaruit kunt u een link typen of plakken. Raad mensen vervolgens aan 'Omhoog te vegen' om toegang te krijgen tot de inhoud die u heeft gelinkt.

  • Maak een effen achtergrond: Om een gekleurde achtergrond te maken, drukt u op de rechterbovenhoek van het potloodpictogram, kiest u vervolgens een kleur en houdt u uw vinger een paar seconden ingedrukt totdat de achtergrond gevuld is. De wisser wordt gebruikt om een ​​deel van de effen achtergrond te verwijderen.

  • Ga handsfree: bent u het beu om de knop vast te houden terwijl u uw verhaal vertelt? Veeg onder de knop helemaal naar rechts en kies voor de handsfree functie.  Graag gedaan!


Wilt u een doorgedreven Instagram campagne voeren? Laat Websters je helpen!

CONCLUSIE 

2019 draait rond een betere, lokale  klantervaring met personalisatie, automatisering en AI-gevoede technologie.  Om voorop te blijven lopen en het aantal conversies in het komende jaar te verhogen, moet je beter worden in het produceren van aangepaste, conversationele inhoud - met name audio en video - om te  delen met uw doelgroep. Voelt u dringend de nood aan een duidelijke marketingstrategie? Websters kan helpen met het vertalen van bedrijfsdoelstellingen naar marketing en sales doelstellingen. Dit gezegd zijnde: trends zijn geen vervanging voor een goede marketing. De drie beste manieren om u te onderscheiden van een menigte blijven:  een sterk merk uitbouwen, een geweldig verhaal vertellen en nuttige, authentieke inhoud aanbieden. Voer die consequent uit en maak daarnaast gebruik van de nieuwste trends en u zal uiteindelijk die potten breken! * Bronnen: Campaign Live - The Verge - Hootsuite

bottom of page