top of page
Logo Websters XS

LINKEDIN WORDT 16!



Deze week blaast LinkedIn 16 kaarsjes uit. De perfecte gelegenheid om op te sommen waarom dit online netwerk belangrijk is voor jou en je bedrijf.


Reid Hoffman richtte in 2003 Linkedin op vanuit zijn woonkamer. Het social media platform, gericht op business relaties, had bij de start niet veel aantrek, maar doorheen haar 16-jarige geschiedenis uit tot een onontkoombaar onderdeel van het social media landschap.

Linkedin heeft momenteel 546 miljoen actieve leden uit meer dan 200 landen en ook al kende het platform doorheen haar evolutie vele -soms ingrijpende- veranderingen, haar doel om professionals te verbinden is hetzelfde gebleven. Reid Hoffman vatte het in ‘03 zo samen: ‘Relationship matters’.



GEEN ZIN IN AVONDEN VOL NETWERKEVENTS?

Dankzij LinkedIn kan je in contact blijven met werknemers, collega’s, klanten en -waarschijnlijk nog het belangrijkste- toekomstige relaties. LinkedIn is eigenlijk één groot netwerkevent, maar dan vanuit je zetel, kantoor, het toilet of de trein. Jammer genoeg wel zonder hapjes en drankjes. Het kan persoonlijke gesprekken niet vervangen, maar kan je wel helpen om je netwerk uit te breiden.


Zit jouw doelgroep op LinkedIn? Dan doe je er als bedrijf goed aan om zelf aanwezig te zijn op LinkedIn en via een bedrijfspagina in contact te komen met je doelgroep. Deel hier enkele interessante artikels en nuttige informatie. Zo kan je interactie creëren en je doelgroep benaderen. Zaakvoerders en werknemers zijn via LinkedIn op zoek naar informatie die invloed hebben op hun business, dus veel meer dan een catchy titel en interessante content heb je niet nodig om hen te overtuigen om jouw bericht te lezen. Vermijd huwelijksfoto’s, nieuwe huisdieren of relatiequizzen.



WERKNEMERS ALS AMBASSDEURS

Sinds 2005 kan je op LinkedIn vacatures plaatsen. Heb je werknemers in dienst? Zorg er dan zeker voor dat ze een goed profiel aanmaken! Je werknemers zijn via dit platform een ambassadeur voor je bedrijf. Jouw online ambassadeurs kunnen er zo voor zorgen dat er nieuwe collega’s worden aangetrokken en de sollicitaties vlotter binnenkomen. Natuurlijk kan je ook het LinkedInprofiel van die sollicitanten op hun beurt checken. Naast het belang van dit netwerk voor het invullen van vacatures en voorstelling van je bedrijf kunnen klanten zo ook bekijken wie ze best aanspreken binnen jouw bedrijf.


Statistieken van LinkedIn zorgen ervoor dat we het belang van het netwerk niet kunnen onderschatten. Zo’n 260 miljoen gebruikers logt minstens 1 keer per maand in, 40 procent daarvan zelfs dagelijks. LinkedIn wil graag tot 3 miljard gebruikers aantrekken, waardoor je er zeker van mag zijn dat dit netwerk niet bij de pakken blijft zitten. Mobiel wordt steeds belangrijker leert LinkedIn ons, aangezien er 63 miljoen gebruikers maandelijks de feed checkt via zijn mobiel toestel. Als we kijken naar het aantal leads dat binnenkomen via sociale netwerken kan LinkedIn bevestigen dat er drie keer meer leads via hun netwerk komt dan via Twitter of Facebook.



ZELF AAN DE SLAG MET LINKEDIN

LinkedIn is niet enkel handig om goed geconnecteerd te blijven met je relaties, collega’s en prospecten, het is ook een super manier om nieuwe trends te detecteren, de vinger aan de pols te houden van hetgeen je concurrenten doen én geeft je de mogelijkheid om als ondernemer je credibiliteit te onderstrepen.


We geven je graag een paar tips mee voor een top LinkedInprofiel:


Zorg voor een goede, zakelijke portretfoto en omslagfoto.

Want een foto zegt meer dan 1000 woorden.


Vergeet zeker niet de website van je bedrijf toe te voegen.


Pas je URL aan met je eigen naam.

Daardoor zal je sneller gevonden zal worden. Standaard krijg je van LinkedIn een URL met een specifieke letter en cijfercombinatie.


De headline is naast de foto het meest cruciale profielelement.

Denk na over een duidelijke headline die meteen de aandacht krijgt.


Wees actief op LinkedIn!

Like posts, reageer of deel artikels met je netwerk.


Meer info of hulp nodig? Contacteer Websters

bottom of page