• White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

MOBILE-FIRST RANKING, WAT NU?

Updated: Mar 23, 2019



Google verandert haar algoritme. De zoekmachine kondigde onlangs aan dat ze de pagina ranking van websites die mobiel slecht leesbaar zijn, zullen laten zakken. Pagina ranking is de plaats die je website krijgt in de zoekresultaten van Google. Erg belangrijk dus!


De meerderheid van de mensen die Google search gebruikt, doet dit tegenwoordig op een mobiel apparaat. Het algoritme dat Google gebruikt om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen, was tot voor kort echter gebaseerd op de desktopversie van websites. Nogal contradictorisch als je het ons vraagt. Net om die reden verandert Google nu haar algoritme naar de mobile-first ranking. Dit wilt zeggen dat ze vanaf nu de mobiele versie van websites zullen gebruiken als het startpunt voor hun indexering en ranking in plaats van de desktopversie.


Gevolgen van de mobile-first ranking


Als gevolk van de mobile-first ranking zullen websites die mobiel niet op punt staan een daling zien in hun ranking, aangezien Google zelf beide versies niet vergelijkt. Hoe sterk die daling is, zal afhangen van de verschillen tussen de desktopversie en de mobiele versie. Ook wanneer je website inhoudelijk zeer mobiel onvriendelijk is, zal deze ommekeer negatieve gevolgen hebben voor de ranking van je website. Websites met een betere mobiele ervaring daarentegen, zullen een mogelijke boost zien in hun ranking.


Bij Websters en haar klanten is er gelukkig geen reden tot paniek. Bij het bouwen van een website vertrekken we altijd vanuit de mobiele invalshoek. Dit wil zeggen dat we er eerst voor zorgen dat de website zeer gebruiksvriendelijk is voor mobiele apparaten vooraleer we overschakelen op de desktopversie van de website. Nu de mobile-first ranking wordt geïntroduceerd, zal de mobiele versie beschouwd worden als de primaire versie van je website.



Websters klanten hoeven zich dan ook geen zorgen te maken: al onze websites worden met een ‘mobile first’ houding ontwikkeld. Maar ben je nog geen klant bij Websters? Ook dan hoef je nog niet onmiddellijk te panikeren: Websters helpt je graag aan jouw mobile ready website.


Neem contact met ons op via info@websters.be.