GEVONDEN WORDEN IN GOOGLE MET E-A-T


Als marketingagency krijgt Websters vaak de vraag “Ik wil hoog scoren in Google, kunnen jullie daarvoor zorgen?” of “Kan ik niet betalen om ervoor te zorgen dat ik beter gevonden wordt?”. Het antwoord is helaas zelden zo eenduidig als de vraag. Advertising is een uitstekende manier om een merk, product of andere online te lanceren, maar wil je op lange termijn kostenefficiënt te werk gaan, dan is goed gevonden worden zonder advertising natuurlijk minstens even belangrijk! Helaas kan noch jij, noch wij zomaar kiezen hoe goed je gevonden wordt. Dat doet Google op basis van ‘het Google algoritme’. Daarbij houdt Google met ontzettend veel zaken rekening. Een van de belangrijkste omschrijven ze met het E-A-T principe.


E-A-euh-wat?

E-A-T is een afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Thrustworthiness (expertise, autoriteit en betrouwbaarheid). Wat houdt dat dan in? Expertise wordt gezien als een bewijs van kennis en ervaring. Zoekmachines worden steeds maar beter in het detecteren hiervan. Autoriteit kijkt Google na door te bekijken of andere bronnen/websites naar jouw website linken. Hoe vaker anderen dat doen, hoe meer autoriteit je volgens Google hebt. Betrouwbaarheid is het meest technische aspect. Google wil natuurlijk niet dat bezoekers via hun zoekmachine op frauduleuze websites terecht komen. Ze kijken niet alleen hoe vaak er naar je website wordt gelinkt, maar ook die wie dat gebeurt.

Volgens Google leidt een directe toepassing van het E-A-T principe namelijk op een grotere kans dat de inhoud van je website overeenkomt met wat mensen opzoeken. Dat is voor Google erg belangrijk, want als je (vaak) niet snel vindt wat je zoekt op Google, verander je binnenkort misschien wel van zoekmachine, en dan is Google een gebruiker kwijt.


De lat ligt niet altijd even hoog

Google erkent dat niet elke zoekopdracht even belangrijk is. Voor sommige websites is het E-A-T principe belangrijker dan voor anderen. Voor zogenoemde YMYL (Your Money or Your Life) pagina’s is E-A-T het meest van belang. Dit zijn websites waarvan de inhoud bedoeld is om een invloed te hebben op je gezondheid, je financiële situatie of je algemeen welzijn. Zoek je naar gele sneakers maar vind je er per ongeluk rode, dan is dat jammer. Zoek je naar de sterkst stijgende beursaandelen maar vind je per ongeluk de sterkst dalende, dan kan dat stevige gevolgen hebben. Het is voor elke website een afweging hoe relevant het E-A-T principe precies is. Voor een lokale loodgieter zijn andere principes belangrijker dan voor een medisch onderzoekscentrum.


Concrete tips

Hoe vertaal je dat nu naar je website? Websters geeft je graag enkele tips!


Expertise

  • Gebruik jargon in de content op je website. Technische of vakspecifieke termen tonen aan dat de schrijver kennis bezit over het onderwerp.

  • Gebruik vakwetenschappelijke literatuur als bronvermelding.

  • Noem de naam van de auteur of medewerker die uw artikel geschreven heeft.

  • Zorg voor geloofwaardige en nuttige content.


Autoriteit

  • Zorg voor kwalitatieve links naar jouw website. Liever een link die komt van een nieuwswebsite dan een link die van een internetforum komt. De nieuwswebsite heeft natuurlijk veel meer autoriteit.

  • Laat lezers of klanten jouw links delen op hun eigen website.


Betrouwbaarheid

  • Zorg ervoor dat je website beschikt over een beveiligde verbinding zoals HTTPS.

  • Let erop dat de laadsnelheid van je website in orde is, op alle types toestellen.

  • Een navigatiestructuur die logisch is zorgt voor een gebruiksvriendelijke website.

  • Laat bezoekers feedback geven op je website.

  • Zorg voor een duidelijk contactformulier.


Probeer de E-A-T-principes toe te passen, en al zeker op jouw YMYL-pagina’s. Hiermee zal je website al beter geoptimaliseerd zijn naar de richtlijnen van Google. Wil je hier graag meer info over of heb je hulp nodig? Websters helpt je graag!

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon