• White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

GOOGLE UPDATE ZOEKALGORITME: EEN STAPJE VOORUIT VOOR KMO'S




Je bent eigenaar van een KMO, verkoopt een product of een dienst, maar hebt moeite met het opboksen in Google tegen grote bedrijven? Dit is verleden tijd! Ook kleinere bedrijven krijgen nu de kans om beter te scoren in Google, mits duidelijke zoekwoorden.

Op maandag 3 juni kondigde Google aan dat er een core-update zou gebeuren van het algoritme van Google. Intussen is die update een feit. Kleine algoritme-updates gebeuren op regelmatige basis bij Google, maar zijn steeds amper merkbaar. De grote core-update van juni daarentegen veroorzaakte aanzienlijke verschuivingen binnen de zoekresultaten.


Gevolgen Google-core-update

De updates aan het algoritme van Google zorgen voor veranderingen in het organische internetverkeer naar websites. Globaal genomen kunnen we verwachten dat door het nieuwe algoritme de grote spelers een daling in de rangschikking zullen meemaken. Dit speelt dan in het voordeel van kleinere ondernemingen.


Algemene veranderingen in algoritme

Dankzij deze update zal bij een zoekopdracht dezelfde domeinnaam voortaan niet meer dan drie keer voorkomen. We geven een voorbeeld: als je in de maand mei zocht naar ‘Nike schoenen’ was de kans groot dat vier of meer resultaten verwezen naar de website van Zalando of Nike zelf. Vandaag zal dit dus niet meer voorvallen en worden die zoekresultaten voor één website beperkt tot maximaal drie.

Bovenstaande gebeurt echter niet als je zoekopdracht een informatieve waarde heeft. Stel dat je op zoek bent naar een recept voor aardbeienconfituur. Google zal dan wel nog steeds alle afzonderlijke recepten weergeven, zelfs als ze van dezelfde website komen. Dit in tegenstelling tot commerciële zoekopdrachten. Het onderscheid tussen beiden herkent dat slimme algoritme van Google dan weer.


E-A-T principe

Daarnaast zorgt deze update er ook voor dat er meer rekening wordt gehouden met het E-A-T-principe. Webpagina’s die expertise over een bepaald onderwerp bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn, scoren beter. Het opwaarderen van E-A-T maakt SEO nog belangrijker voor een sterke Google ranking.


Zorg dus voor een sterke SEO

Wil je deze updates ten volle benutten en beter scoren in Google? Zorg er dan voor dat je website voldoet aan enkele SEO-pijlers. Je website moet geoptimaliseerd zijn op het gebied van snelheid. Verouderde websites zijn uit den boze. Als je blogartikelen publiceert is het belangrijk dat je auteurs toevoegt en eigen beeldmateriaal gebruikt in plaats van stockfoto’s. Zorg voor content die up-to-date is en voor duidelijke contactgegevens. Vergeet ook zeker je zoekwoorden niet! Hulp nodig? Websters heeft enkele SEO-specialisten in huis en helpt je graag.


Al deze aandachtspunten in orde? Dan komt je website betrouwbaar over bij Google en moet je je geen zorgen meer maken over updates in de toekomst. Weet je niet hoe je je website E-A-T proof kan maken? Lees hier zeker onze tips!